PIK-27


takaisin FAQ sivulle

Mitä muita suomalaisia koneita on olemassa?

Tähän olen koonnut eri lähteistä saatujen tietojen perusteella Suomessa suunniteltuja ja lentäneet koneet. Listaan ei ole otettu suunnitelmia, jotka eivät ole lentäneet. Myöskin tyypin variaatiot on listattu samalle riville (minun tulkitsemana). Luettelo on ensilennon päiväyksen mukaisessa järjestyksessä.

IVL tai I.V.L. on Ilmailuvoimien Lentokonetehdas. VL on "Valtion Lentokonetehdas".

Ensilennon päiväys Tyyppi Valmistusmäärä lisätietoja suunnittelija(t)
1915 Wrede 1 Yksipaikkainen lentokone. Juttu linkki Kasper Fabian Wrede
16.4.1924 I.V.L. C.24 1 Puurakenteinen ylätaso. Yksipaikkainen. Se oli suunniteltu hävittäjälentokoneeksi. Kuvalinkki Kurt Berger
17.04.1924 Adaridi AD3 1 Yksipaikkainen lentokone, 12 hp moottori. Kuva linkki Boris Adaridin
11.07.1925 I.V.L. C.VI.25 1 kuva. Wiki
10.04.1925 Karhu 2 Puurakenteinen kaksipaikkainen lentokone. 32 hp British Anzani moottori.
1926 Lindström L.1 Pixie 1? yksitaso, 20 hp Harley Johan Lindström
17.03.1927 I.V.L. D.26 Haukka I 1 Hävittäjä. 450 hp Gnome & Rhone Jupiter IV tähtimoottori. Kuva linkki Kurt Berger
20.03.1927 IVL K.1 Kurki 1 Sotilaskoulukone. 120 hp Siemens Halske Sh12 moottori. Kuva linkki Asser Järvinen
26.04.1927 Karhu 1 1? Yksipaikkainen, Harleyd-Davidson HD24FE moottori, vanerirakenteinen, Tietoja veljekset Karhumäki
1927 Blomqvist+Nyberg 1?
01.03.1928 VL D.27 Haukka II 2
19.03.1928 Sääski I 1 Sääski II:en prototyyppi Kurt Berger ja Asser Järvinen
13.04.1928 Karhu 3
20.12.1928 Kulhia Mk.1A 1? Mikko Kulhia
22.02.1929 VL Sääski II & IIA 32 Puurakenteinen koulukone. Ensimmäinen suomalainen sarjavalmistettu lentokone. Kuva linkki Kurt Berger ja Asser Järvinen
11.7.1929 Tiira 2 Kone oli ensimmäinen harrasterakenteinen Suomen ilma-alusrekisteriin hyväksytty lentokone (nro 13). Kuva linkki Atle Blomqvist
20.02.1930 Kulhia Mk.1B 1? Mikko Kulhia
30.09.1930 VL E.30 Kotka 6 Meritiedustelukone. Wright Cyclone R-1820E tähtimoottori. Kuva linkki Kurt Berger
03.1931 Lindström nro2 1 Wiki artikkeli täällä, Docplayer täällä. Johan Lindström
20.03.1931 VL Paarma 1 Kaksipaikkainen koulukone, Siemens-Halske 12 120 hp Kurt Berger, Gunnar Semenius
1931 Kulhia Mk.2 tietoja Mikko Kulhia
10.01.1935 VL Tuisku 31 Ilmavoimien koulukone. 215 hp Armstrong Siddeley Lynx IVC tähtimoottori. Kuva linkki Arvo Ylinen
03.03.1935 Vaapsahainen-liitokone 2 Liitokone. Kuva linkki Eero Metsola, Aulinin ja Hedströmin veljekset
11.01.1936 VL Viima I 1 Kuva linkki Arvo Ylinen
15.09.1936 ? Viri Yksipaikkainen taitolentokone. 37 hp Szekely SR-3-0 moottori. Arvo Ylinen
1936 VL Viima II 23 Kuva linkki Arvo Ylinen
29.03.1939 VL Pyry 42 Kuva linkki Arvo Ylinen
23.12.1941 VL Myrsky 47 Kuva linkki "sitä ei johtanut kukaan"
1943 (ehkä) Pilven Pentti (OHPPA) 1 Tehty Karhu 3 koneen osia käyttäen Pentti Mäkinen ja Pentti Sutinen
08.08. 1944 VL Humu 1 Suomalainen versio Brewster F2A "Buffalo" koneesta, valmistettu puusta. Näytteillä Keski-Suomen Ilmailumuseossa.Kuva linkki Torsti Verkkola, Arvo Ylinen ja Martti Vainio
21.11. 1945 VL Pyörremyrsky 1 Puurakenteinen hävittäjä. Muistuttaa Messerschmitt Bf 109 ja käyttää samaa moottoria. Näytteillä Keski-Suomen Ilmailumuseossa. Kuva linkki Torsti Verkkola
08.09. 1946 PIK-5a/b/c 37 Kuvalinkki Kaarlo Temmes b-malli: Lounamaa c-malli: Tiusanen
1947 PIK-7 Harakka III 57 Alkeisliitokone. Kuvalinkki J.Nurmi, Raimo Häkkinen ja Juhani Heinonen
20.07.1948 Karhu 48 2 4-paikkainen ylätaso. Kuvalinkki
26.09. 1948 Valmet Tuuli II 1 Koulukone. 150 hp Siemens Sh 14 A moottori. Kuvalinkki Martti Vainio, Torolf Eklund
1948 HRH (OH-BAY/HRH) 1 Ahvenanmaalla suunniteltu liitokone, siivet paperipäällysteiset. Hans Stenius, Rafael Bergfält ja Hĺkan österberg
24.02.1949 Eklund TE-1 1 Yksipaikkainen amfibio. Continental A40-5 moottori. Linkki Torolf Eklund
27.03.1949 PIK-10 Moottoribaby, Paukkulauta 1 Grunau Baby liitokoneesta tehty moottoripurjehtia. Carl Stude, Pentti Alanne ja Ville Svahn.
1949 tai 1950 Kyrölä "Koekone" 1 Yksipaikkainen alataso. Ei saanut lupaa ilmailla. Aluksi H-D moottori, sittemmin Continental. Katso Jukka Raunion artikkeli. Filmissä Finlandia-katsaus 105 (1949) kohdassa 1:14 - 2:53. Siirtymässä Suomen Ilmailumuseoon Vantaalle. Pentti Kyrölä
1950 Sisilisko (OH-PSB, OH-SAB) 1 PIK ry:llä oli puolalainen Salamandra, mutta siihen ei saatu piirustuksia, joten Paavo Järvenpää suunnitteli uudelleen samannäköisen koneen, jossa oli otetu huomioon Salamandrasta saadut kokemukset. Konetta tehtiin yksi kpl, joka on luovutettu Tampereen Vapriikille kunnostettuna jokunen vuosi sitten. Paavo Järvenpää
1950 PIK-3a/b 4 Lars Norrmén
06.02.1951 Valmet Vihuri 51 Linkki Martti Vainio, Juhanu Heinonen, Järvineva, Brotherus,...
15.03.1953 PIK-11 Tumppu 5 Yksipaikkainen moottorikone.Kuva linkki Kai Mellen, Ilkka Lounamaa
29.06.1954 PIK-13 1 Avoimen luokan puurakenteinen purjekone. Antti Koskinen
25.08.1954 Heinonen HK-1 Keltiäinen 1 Yksipaikkainen moottorikone. 65 hp Walter Minor moottori. Etäisyys maailmanennätys. Kuvalinkki Juhani Heinonen
27.05.1956 PIK-12 4 Kaksipaikkainen puurakenteinen koulupurjekone. Kuvalinkki Ilkka Lounamaa
31.07.1957 Valmet Tuuli TL-III 1 Koulukone. 225 hp Continental I0-470 moottori. Kuvalinkki Elias Järvineva
18.05.1958 PIK-3c Kajava Alunperin tunnettu PIK-14 tyyppinimellä, mutta suunnittelun edetessä nimettiin PIK-3C:ksi. Kuvalinkki Olavi Roininen, Urpo Pikkarainen ja Tuomo Tervo
09.02.1961 Kokkola KO-03 ("Nousukas") OH-XYZ 1 Yksipaikkainen autogiro. Seppo ja Kalevi Kokkkola
01.06.1961 PIK-16c Vasama yli 52 Puinen 15 m purjekone. Voitti OSTIV palkinnon parhaana vakioluokan purjekoneena vuonna 1963. Linkki Tuomo Tervo ja Kurt Hedström
29.3.1963 Heinonen HK-2 Valkuainen 1 Kaksipaikkainen puinen moottorikone. Kuva linkki Juhani Heinonen
14.08.1964 Fibera KK-1 Utu 30 Lasikuitu/polyesteri komposiitista valmistettu vakioluokan purjekone.Linkki Ahto Anttila
29.08.1964 PIK-15 Hinu 5 Kaksipaikkainen puurakenteinen moottorikone. Päätarkoitus purjekoneiden hinaus. 150/160/180 Lycoming moottori. Porin IK koneet. Ilkka Lounamaa, Jussi Rinta ja Kai Mellén
1964 Kokkola KO-04 Super Upstart OH-XYY 1 Autogiro Seppo ja Kalevi Kokkkola
09.03.1965 Havukka Standard (OH-HAX/317) 1 Vakio luokan purjekone.
18.05.1966 PIK-17a Tumppi, 17b Tintti 2 Yritys luoda halpa purjekone. PIK-17a 13m kärkivälillä, PIK-17b 15m kärkivälillä. Kurt Hedström, Ilkka Järvenpää, Juhani Mäkinen, Mauri Määttänen ja Björn-Olof Lagerqrantz
24 tai 25.06.1966 IKV-3 Kotka 1 Avoimen luokan purjekone. Tuomo Tervo ja Jorma Jalkanen
1967 Hietanen HEA-23B ressu (OH-XEA) 1 Esko ja Ari Hietanen
1968 ATE-3 3 Yksipaikkainen autogiro. Kuvia ja tietoja Jukka Tervamäki ja Aulis Eerola
26.03.1972 PIK-19 Muhinu 1 Kaksipaikkainen purjekoneiden hinauskone. 160/180 hp Lycoming. Täyskomposiittirakenteinen. Kuva linkki Jukka Tervamäki, Ilkka Rantasalo ja Pekka Tammi
1972 Tiira 1 Takametsissä rakennettu yksipaikkainen lentokone. Näytteillä Keski-Suomen Ilmailumuseossa. Linkki tarinaa Raimo Päätalo
7.1.1973 JT-5 3 Yksipaikkainen autogiro. Tuotanto-oikeudet myyty Italiaan Sr. Vittorio Magni. Kuvia ja tietoja Jukka Tervamäki
10.10.1973 PIK-20 (A, B, D, E), JT-6 425 15 m purjekone. Tyypeissä A ja B jättöreunajarru (ja laippa). D ja E -malleissa Schempp-Hirth tyypin jarrut. E- malli oli itsestarttaava purjekone, jossa oli Rotax 501/505 moottori. JT-6 oli E-mallin prototyyppi, D-mallista muunnettu. Oikeudet myyty Issoire Aviation yritykselle Ranskaan 1980, jossa konetta rakennettu noin 20 kpl.Kuva linkki Pekka Tammi, Stefan Nyström, Erkki Lehtonen, Jukka Tervamäki
01.07.1975 Valmet L-70 Miltrainer, Leko-70, Vinka 32 Ilmavoimien peruskoulutuskone. Leko-70 oli prototyyppi, Vinka ilmavoimien koulukone (30) ja L-70 on siviilirekisterissä oleva tyyppihyväksyntään käytetty lentokone (OH-VAA). Linkki Elias Järvineva, + tiimi
09.07. 1976 PIK-18 Sytky 1 Yksipaikkainen ylätaso, VW moottori. Kuvalinkki Ilkka Lounamaa, Jukka Taimio
16.05. 1981 PIK-21 Super-Sytky 3 Yksipaikkainen puurakenteinen lentokone. VW moottori.Specifikaatio ja kuvia. Kai Mellén
22.03. 1982 Valmet PIK-23 Towmaster 2 Kaksipaikkainen purjekoneiden hinauskone. 180 hp Lycoming. Täyskomposiittirakenne. Kuvalinkki Juha Purje ja Erkki Ahopelto
1982 Tiira II / RP-82 1 Takametsissä rakennettu yksipaikkainen lentokone. Kuva Raimo Päätalo
07.08.1983 Kyllönen JK-1 Iimu 1 kuvalinkki Jaakko Kyllönen
12.02.1985 Valmet L-80TP Military Trainer 1 Prototyyppi tuhoutui koelennoilla. Valmet L-90TP Redigo (1989) on kehitetty tästä koneesta. Elias Järvineva, + tiimi
1987 EJ-canard 1 Kaksipaikkainen työntöpotkurilla varustettu Canard tyyppinen ultrakevyt. Eero Juntunen, Aki Suokas
23.08.1988 Martekno Atol 5 Kaksipaikkainen amfibio. Puukomposiittirakenteinen. Kuva linkki. Jatkokehitelmä ATOL LSA, linkki Markku Koivurova
1988 Keltto Ahma (U302) 1 Esa Keltto ja pojat Juha, Kalle ja Eero
1989 Valmet L-90TP Redigo noin 40 Kuva linkki Oikeudet myyty Italiaan Aermacchi:lle. Elias Järvineva, + tiimi
1992 Tiira III / UV-92 1 Takametsissä rakennettu yksipaikkainen lentokone. Raimo Päätalo
10.08.1996 PIK-26 Mini-Sytky 4 Yksipaikkainen ultrakevyt. Kuvia ja tietoja. Kai Mellén
16.10. 2000 U376 "AMFI-10" 1 Kaksipaikkainen amphibio. 80 hp Jabiru. Kuva Vesa Pehkonen, Aki Suokas
21.12.2006 PIK-27 1 lentää, 1 työn alla Yksipaikkainen, vain purjekoneiden hinaukseen suunniteltu alataso. Rotax 914. Aki Suokas
20.6.2007 PIK-25 1 Alatasoinen kaksipaikkainen. Kuva Jarmo Hakala, Ari Vahtera
10.8.2009 Marlin 1 Keskitasoinen peräkkäinistuttava kaksipaikkainen amphibio.  Kuva. Risto Marttila
12.6.2012 FlyNano 3 Yksipaikkainen, erittäin kevyt vesikone. Sähkövoimalinja. Kuva Aki Suokas
26.9.2016 Hippunen 1 Yksipaikkainen erittäin kevyt lentokone. Rakenteen massa 60 kg. Youtube video. Vesa Pehkonen

takaisin FAQ sivulle

Tätä sivua katsellut 27.12.2014 mennessä 6852 eri katselijaa.

Windcraft Oy, Norolantie 14, 15270 KUKKILA, FINLAND

Due to spam mail, this is only an image, record this email address to your mail program.