Tyypihyväksytyssä ns EASA ilma-aluksessa kaikki asennus pitää perustua hyväksyttyyn dataa. Näin myös laiteasennukset.

Ensisijaisesti asennus pitäisi perustua ilma-aluksen valmistajan ohjeistoon. Jos valmistajan ohje on olemassa, vakiomuutosmenettelyä ei saa soveltaa. Valmistajan ohje näkyy mahdollisesti SB:nä, kuten Grobin tapauksessa. Joten etsi ensin valmistajan ohjetta, jos sitä ei ole sitten nuo muut mahdollisuudet ovat käytettävissä.

Muut mahdollisuudet ovat:. EASA:n "minor change" luvalla tehtynä tai uudella "Vakio muutos" menettelyllä. Jos EASA minor change hyväksyntä on olemassa, se on helpompi tie toteuttaa asia. Vakio muutos edellyttää että asia on tietynlainen ja paperityöt tehdään tekijän toimesta.


Ilma-alusvalmistajan ohje

On mahdollista, että koneeseen on valmistajalta riittävät ohjeet, esim jossain SB:ssä. Näin on esim Grob G109 mopun osalta. OSB 817-47 . Tuo OSB ja Trig:n ohje ovat riittävä ohje. Toimi valmistajan ohjeen mukaisesti.


Pieni muutostyö

Trig on valmistellut ja hakenut EASA:lta valmiiksi pienen muutostyön hyväksynnän melko isoon joukkoon lentokoneita. Luettelo löytyy Trig sivuilta tästä linkistä. Jos koneesi on tuossa listassa, tulosta ohjeet, tee/teetä asennus niiden mukaisesti. Liitä ohje huoltotietoihin ja se on siinä.


CS-STAN mukainen vakiomuutos

EASA lentokoneisiin transponderin/radion asennus edellyttää hyväksytyn mekaanikon / huolto-organisaation käyttöä. EASA päätös AD 2015/016/R mukainen SC/SR menettelyn mukaisesti asennusta varten ei tarvita erillistä hyväksyntää (oli siis se Minor Modification). Tämä päätös tuli voimaan 9.7.2015, eli se on voimassa ja käytettävissä.

CS-STAN mukainen vakiomuutosmenettely sallii tiettyjen pienten muutosten, kuten radio asennus, tekemisen jos tätä normia ja sen liitteitä noudatetaan. Normissa on liiteosassa sallitut vakiomuutokset, joissa ensimmäisiä ovat radion, transponderin ja antennin asennukset.

Huomaa, että näissä voi olla rajoituksia että sallittuna onkin vain laitevaihto. Esimerkiksi IFR käytössä vain radion vaihto mahdollinen, mutta vain-VFR käytössä oleviin ilma-aluksiin myös radion asennus mahdollista.

VFR käyttöön sekä radio, transponderin että antennin ensiasennus on sallittu tällä menettelyllä.

Huoltotodisteen antamisesta vakiomuutoksen jälkeen on ohje part-M kohdassa AMC M.A.801 (löytyy tuosta allaolevasta nipusta), tässä on myös tarvittava form123.

Jos siis koneen valmistajan ohjeista ei löydy asennusmahdollisuutta; tutki salliiko CS-STAN tämän. Aloita form 123 täyttö ja kerää samalla tarvittavat ohjeet, asiakirjat. Tee muutos. Ja täytä form 123 ja anna huoltotodiste part-M mukaisesti. Muutoksesta ei tarvitse ilmoittaa mihinkään, mutta syntynyt dokumentaatio on liitettävä koneen tekniseen kirjanpitoon. Mutta jos muutos aiheuttaisi muutoksen huolto-ohjelmaan, sen muuttaminen/hyväksyminen ei sisälly tähän vakiomuutosmenettelyyn!

Koko CS-STAN normi löytyy tästä linkistä (pdf, 4,2 mb). amd3

CS-STAN edellyttämä form 123 löytyy tästä linkistä (RTF).

form 123 täyttöesimerkki löytyy tästä linkistä (RTF).

Trigin CS STAN ohje tästä.

 

Nämä tiedostot ovat julkaistu Creative Commons lisenssillä (CC BY-NC-ND 4.0). Saat käyttää niitä vapaasti ja ilmaiseksi omassa käytössä alkuperäisenä. Voit myös jakaa sitä (samalla lisenssillä), kunhan säilytät teoksen alkuperäisenä ja nimeät lähteen. Lisätietoja lisenssistä creativecommons.fi sivuilta. Nämä teokset, joiden tekijä on Windcraft Oy, on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen-EiMuutoksia 4.0 Kansainvälinen -käyttöluvalla.

Creative Commons -käyttölupa

Jos mikään ei käy

Mikäli koneesi ei ole valmiiksihyväksyttyjen listassa, koneen omasta dokumentaatiosta ei löydy riittävää ohjeistusta, ja asennus ei Vakiomuutos menettelyn rajoitusten vuoksi onnistu, muutokseen on haettava EASA:lta minor Modification hyväksyntää. Trig on sallitun omien ohjeidensa käytön tähän tarkoituksen. Ohjeet: Tällä sivulla, kohta "MINOR CHANGE MASTER INSTRUCTIONS". Moottorikoneille viisi ensimmäistä ja purjekoneille se viimeinen.


Liite 2 ilma-alukset (experimental yms)

Liite-2 ilma-alusten kanssa on helpompaa, asennus onnistuu mekaanikkotyönä.

Edellisten linkkien ohjeista voi olla apua, tutustu siis niihin.


Sovittaminen paneeliin

TT21/22, TY/91/92 käyttölaite paneelissa on pieni. Jotta sinun olisi helppo suunnitella / kokeilla miten se mahtuisi, seuraavista linkeistä on saatavilla STL tiedosto, jolla voit tulostaa käyttölaitteen maketin. Edellyttää että sinulla on käytössä 3D tulostin.

Kuvassa on TY91 käyttölaitteen maketti tulostimesta suoraan ja tukirakenne poistettuna. Kolmas on TT21 käyttölaite maketti.

Jos sinulla ei ole käytössä 3D tulostinta, voin tehdä sen sinulle nimellisellä korvauksella.

Aukotusta varten aukon piirros löytyy asennusmanuaalista ja alla olevista tiedostoista.