TT-22 S-moodi transponderi

Tässä transponderissa on erillinen käyttölaite ja varsinainen laite, joka on varsin pieni. Kuitenkin se on täysiverinen laite, joka täyttää kaikki vaatimukset. TT-22 perustuu TT21 transponderiin, ero on lähetystehossa. TT22 lähetysteho on suurempi joten se on Luokka 1 transponderi. Luokka 1 transponderia tarvitaan kun lentonopeus on yli 175 solmua tai toimitaan yli 15000 jalan korkeudella.

  • Kevyt, kokonaispaino alle 500 grammaa!
  • Pieni käyttölaite paneeliin.
  • Pieni virrankulutus (noin 6W).
  • 250 Watin lähetysteho.
  • Sisältää korkeuskooderin.
  • Yksinkertainen asennus.
  • Tuki 1090ES ADS-B Out toiminnolle.

TT22 voidaan asentaa 57 mm (2 ¼ tuuman) mittarireikään tai (vaihtoehtoisella käyttölaitteella) vain 42 mm korkeana.

TT22 on TSO hyväksytty asennettavaksi EASA lentokoneisiin VFR ja IFR toimintaan. Laitteen mukana on aina EASA Form 1.

TT22 on ED-73B Class 1 S-moodi Level 2 els transponderi. Eli se käy Euroopassa ilma-aluksiin VFR ja IFR toiminnassa lennettäessä myös yli 15000 jalan korkeudella ja lentonopeuden ollessa yli 175 solmua. TT22 tukee myös 1090 MHz "ADS-B out" toimintoa. Se on tulevaisuuden (2012+) ilmatilassa tärkeä tiedonvälitystapa. Idea on lentokoneen paikkatiedon välitys ilman maatutkaa. Ja se välittää koneen paikkatiedon toisille koneille, eli yhteentörmäysvaroitus saadaan myös pienempiin koneisiin.

Joustava asennus

TT22 koostuu käyttölaitteesta ja itse transponderista. Käyttölaitte on pieni roiskeveden kestävä paneeli. Se tarvitsee vain muutaman sentin syvyyssuuntaan tilaa, joten sen asennuspaikka mittaripaneelissa on melko vapaa. Itse tranponderi voidaan asentaan melkein minne vaan. Käyttöpaneelin ja transponderin välillä kulkee vain ohut kaapeli. Laitteessa on sisäänrakennettuna korkeuskooderi, joten sitäkään et tarvitse erikseen. Pieni virrankulutus tarkoittaa myös että laite ei juurikaan tarvitse jäähdytystä, helpottaa asennuspaikan valintaa sekin. Laitteen mukana ei tule yhdyskaapelia, helat sen tekemiseen kyllä kuuluvat mukaan.

Erikseen tilattavissa 100 cm tai 300 cm valmis yhdyskaapeli (mitta käyttölaitteen ja itse radio-osan välille, molemmissa 3 m johdot muita kytkentö varten). Saatavilla myös kaapeli, jossa liityntä TN72 ASD-B Out laitteeseen.

Vähävirtainen

TT22 on yksi vähiten tehoa kuluttavista transpondereista markkinoilla. Tyypillinen tehontarve on noin 6 wattia. Moottorikoneissa pieni tehontarve vähentää suoraan polttoaineen kulutusta! Laitteen toimii laajalla jännite alueella, 10 - 33 V, joten mitään erityistä jännitemuunnosta ei tarvita edes 28V lentokoneissa. Lähettimen pulssiteho on 250W.

Käyttölaite

Käyttölaitteessa on näyttö, käyttökytkin, nuppi koodin muuttamiseen ja pari painonappia. Paketissa olevilla osilla käyttölaite sopii joko 2 1/4" mittariaukkoon ja matalaan (45 mm) jos tila on tosi niukassa. Meiltä myös maketti sovituksen kokeiluun. Näytössä on aina näkyvissä vastauskoodi (Squawk code), lähetetty lentopinta ja transponderin toimintamoodi. Korkeuskooderi on sisäänrakennettu tähän käyttölaitteeseen, joten staattisen paineen letku on helppo liittää koneen staattiseen järjestelmään. Käyttölaite sisältää myös lentokonekohtaiset tiedot (S-moodi tiedot), joten itse transponderin vaihto onnistuu ilman uudelleen ohjelmointia.

Kevyt

TT22 painaa alle 500 grammaa (riippuen kaapeloinnin pituudesta). Itse käyttöpaneeli painaa 90 g, transponderi asennusalustan kanssa 350 g. Keveys tarkoittaa kaikilla koneilla parempaa kuormattavuutta. Ultrakeveillä se voi tarkoittaa että koneessa voi yleensä olla transponderi, erityisesti peruskoulutuskoneessa.


.